» بررسی جعل اسناد ملکی | نکاتی که باید بدانید

بررسی جعل اسناد ملکی | نکاتی که باید بدانید

با توجه به قوانین کشور،سند نوشته ای میباشد که قابل استناد است.به عبارت دیگر سند عبارت است از هر نوشته ای که شخص مدعی و طرف مقابل وی قادر به استفاده از آن در دعاوی و همینطور در محاکمه میباشد.

جعل اسناد ملکی چیست؟

جعل اسناد ملکی برای انتقال مال غیر برای کلاهبرداری صورت میگیرد که در حال حاضر رو به افزایش میباشد.جعل اسناد ملکی به هرگونه تبدیل،تغییر و یا تعویض اسناد ملکی به منظور کلاهبرداری و بدست آوردن اموال نامشروع گفته میشود.به عبارت دیگر جعل اسناد ملکی تغییر آگاهانه سند برای سوء استفاده و بدست آوردن سود و منفعت میباشد.بر اساس قانون 532 مجازات اسلامی،هرگونه تغیر آگاهانه در سند مانند تراشیدن،سیاه و محو کردن وساختن مهر و جعل امضاء جعل محسوب خواهد شد و مجازاتی را به همراه دارد.معمولا در دعاوی مرتبط به اسناد ملکی،اسنادی دیده میشوند که در آژانس های غیر رسمی معاملات ملکی انجام میگیرند.

جلوگیری از جعل اسناد ملکی

بسیاری از افراد میتوانند با دور زدن قوانین،املاکی را نام خود کنند و مالک آن محسوب شوند.لازم است برای عدم بروز مشکلات در حوزه ی جعل اسناد،از یک وکیل متخصص کمک بگیرید تا دقت کافی را برای جلوگیری از کلاهبرداری داشته باشید.در معاملات ملکی خود بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید و از آنها استفاده کنید:

عدم معامله با کپی اسناد:در معاملات ملکی خود تا زمان مشاهده کردن سند اصلی،از معامله جلوگیری کنید.پس از مشاهده ی سند اصلی،اصلیت سند مالکیت و بندهای موجود در آن را از مراجع قانونی استعلام بگیرید.همچنین برای اطمینان بیشتر از سند کپی برابر اصل میتوانید به دفترخانه مربوطه مراجعه کنید و اصلی بودن سند را پیگیری کنید.لازم است بدانید اگر سند ملک در رهن بانک و یا توسط مراجع قضایی بازداشت شده باشد،فاقد اعتبار است و غیر قابل انتقال خواهد بود.

اگر در سند علائم جعل مشاهده شود،امکان گرفتن حکم تخلیه وجود دارد.بنابراین توجه داشته باشد که استعلام رفتن یکی از روش های جلوگیری از جعلی بودن سند ملک محسوب میشود.

در زمان معامله شاهد داشته باشید:توجه داشته باشید که در چنین معاملاتی وجود 3 شاهد مطمئن و امین برای شما بسیار مهم خواهد بود.به دلیل مجازات سبک در جعل اسناد،ممکن است هرکس برای جعل اسناد به وسوسه بیافتد و برای منافع و سود کلاهبرداری کند.از شاهدان خود بخواهید با امضای خود در قرارداد،شاهد قانونی شما باشند چرا که در دادگاه و مقامات قضایی اظهارات آنها میتواند بسیار موثر باشد.

معامله را با مالک انجام دهید:تحت هیچ شرایطی معامله را با کسی که خود را نماینده مالک میدانید انجام ندهید و امضای قرارداد را تنها از مالک بخواهید.وجود مهر کپی برابر اصل میتواند معتبر باشد اما با اصل سند معامله را انجام دهید و یا از طرق دفاتر رسمی استعلام ملک را بگیرید.

انجام ندادن معامله با دست نوشته و قولنامه عادی:تا جایی که ممکن است از این اسناد استفاده نکید زیرا امکان جعل در این اسناد بسیار رایج است.همچنین در صورت لزوم 2 شاهد حضور داشته باشند.

قبل از تحویل چک یک کپی از آن داشته باشید:با وجود یک کپی از چک،در صورت جعل آن اثبات آن برای شما آسان تر خواهد بود.

از اسنادی که در حضور شما امضاء نشده است استفاده نکنید:ممکن است فرد دیگری اسناد را امضاء کرده باشد و ممکن است از شما بابت جعل سند شکایت کند.

 

 

 

تشخیص اسناد جعلی از اسناد اصلی

شناسایی اسناد جعلی از اسناد اصلی برای کسانی که آگاهی کافی ندارند ممکن نیست و توجه نکردن به این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد بود.اما بررسی سند به روش فیزیکی و استفاده از میکروسکوپ و ذره بین میتواند موثر باشد و به شما کند.بهتر است شما با استفاده از دو روش زیر از اصلی بودن سند اطمینان پیدا کنید:

1.مراجعه به سایت ثبت اسناد و املاک.

2.گرفتن استعلام از اداره راه و شهرسازی محل وقوع معامله.

مجازات جعل اسناد ملکی چیست؟

مجازات جعل اسناد با توجه به گستردگی آن مشخص خواهد شد که معمولا از 2 تا 6 سال حبس و جریمه نقدی برخورد دار میباشد.بر اساس ماده 523 تا 542 جعل اسناد از مجازات کیفری میباشد و کارشناسان با بررسی و طی کردن مراحل قانونی به آن رسیدگی خواهند کرد.در شرایطی که فردی کارمند ادارات دولتی باشد و در اجرای مربوط به خود دچار جعل اسناد شود،به 1 الی 5 سال حبس و جریمه نقدی از 6 الی 30 میلیون ریال محکوم خواهد شد.در صورتی که فرد کارمند دولت نباشد،به 6 ماه الی 2 سال حبس و سه تا 18 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

جعل اسناد ملکی به چند روش صورت میگیرد؟

جعل در نوشته:این نوع جعل در سند مالکیت عادی و مخصوصا قولنامه ها به شدت دیده میشود.منظور از جعل در نوشته،وجود کلمات و حروفی هستند که دارای پیام و معنای خاص میباشند.افراد کلاهبردار به منظور جعل اسناد، کلماتی را اضافه یا کم میکنند که معنای دیگری به معامله خواهد داد.ممکن است صفر های مبلغ را جا به جا کنند و یا کلمه ای را مخدوش کنند که در تمام این موارد فرد مقابل از اقدامات او نا اگاه میباشد.

جعل در سند:به سندی که تعهدات و وعده ها در آن ذکر شده باشد قولنامه گفته میشود.این سند در دادگاه قابل استناد میباشد.جرم جعل اسناد زمانی اتفاق میافتد که قولنامه ای نباشد و برخی افراد به منظور سوء استفاده،یک قولنامه ی غیر واقعی اما با ویژگی های قولنامه ی اصلی درست میکنند و معامله را انجام میدهند.

جعل امضاء سند:امضاء یک علامت مخصوص برای هر فرد میباشد که در انتهای یک سند برای نسبت دادن به خود از آن استفاده میکنند.یکی از رایج ترین روش های جعل اسناد،جعل امضاء میباشد که تنها توسط کارشناسان خط و امضاء قابل تشخیص میباشد.

جعل مهر:جعل مهر در اسناد یعنی یک مهر با شرایط و ویژگی های مهر اصلی ساخته شود و در معاملات از آن استفاده شود در صورتی که شخص مالک مهر هیچ اطلاعی نداشته باشد.

شروط جعل اسناد ملکی

اگر اقدامات زیر در یک سند انجام شده باشد،میتوان گفت که جعل اسناد ملکی صورت گرفته است:

1.تنظیم سندی که بر خلاف واقع باشد.

2.امکان ایجاد ضرر در این اقدامات وجود داشته باشد.

3.فردی که جعل انجام داده است،باید از قصد جعل مهر و امضاء را انجام داده باشد.

مدارک لازم برای طرح شکایت جعل سند

در صورت به وجود امدن مشکل جعل اسناد برای شما،لازم است به عنوان شاکی مدارکی را به پرونده خود اضافه کنید که با توجه به مدارک آن را اثبات کنید که فریب خورده اید و خواهان ضرر به وجود امده اید.در ادامه با این مدارک آشنا میشوید:

1.ارائه مدارک هویتی.

2.ارائه سند عادی و یا رسمی که مورد جعل قرار گرفته است.

مجازات شخصی که به جاعل سند پول میدهد

فردی که به جاعل شند در قبال جعل کردن پول میدهد،شریک جرم محسوب میشود.مجازات این شخص یک الی دو درجه از شخص جعل کننده پایین تر میباشد.

اسناد رسمی قابلیت استعلام در سامانه ثبت اسناد را دارد.به همین دلیل جعل اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی مشکا تر میباشد و افراد سودجو تمایل بیشتری برای جعل اسناد عادی را دارند.بنابراین شایسته است به معامله اسناد عادی کفایت نکنید و برای به وجود نیامدن مشکلات از مشاوره رایگان وکیل ملکی استفاده کنید تا از سودجویی افراد کلاهبردار جلوگیری کنید.

رسیدگی به شکایات جعل اسناد

جرم های مرتبط با جعل غیر قابل بخشش میباشد و برای تشکیل پرونده و شکایت،نیازی به شاکی نیست و اطلاع دادستان کفایت میکند.اما فردی که قربانی جعل شده و ضرر دیده میتواند برای اطلاع دادن جرم به دادسرا مراجعه کند.

در ابتدا قاضی دستور تحقیق و بررسی سند را میدهد و جعلی بودن سند باید از طرف کارشناسان متخصص تایید شود.اگر جرم جعل اسناد در مقامات برتر باشد و باعث اختلال در نظم امنیتی و اقتصادی کشور شود،دادگاه انقلاب به آن رسیدگی خواهد کرد.در غیر این صورت مسئولیت رسیدگی به آن بر عهده دادگاه کیفری 2 خواهد بود.در صورتی که جاعل مرتکب جعل چندین اسناد باشد رسیدگی آن در دادگاهی انجام خواهد شد که به مهم ترین آن رسیدگی شود.

سند رسمی:سند رسمی به اسنادی گفته میشود که در اداره ثبت اسناد و یا دفاتر اسناد رسمی و در نزد مامورین رسمی بر طبق قوانین و مقررات تنظیم شده باشد.

سند عادی:اسنادی مانند وصیت نامه دست نویس،قولنامه ها،سیاهه جهیزیه،مبایعه نامه ها و همیچنین اجاره نامه هایی که در دفاتر املاک به صورت غیر رسمی و عادی نوشته میشود و همینطور چک،جزء اسناد عادی شناخته میشوند.


 


فرم ارسال نظر